"Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία" : αναφορά προγράμματος

 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 « ΤΟ ΠΑΙΔΙ, Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ»

 Γ΄ ΤΑΞΗ (2018-19)

Οι παιδαγωγικοί στόχοι του προγράμματος  «ΤΟ ΠΑΙΔΙ, Η ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ»

είναι:

Οι μαθητές και μαθήτριες

*Να ενδιαφερθούν για τα γλυπτά της γειτονιάς μας, και κατ΄επέκταση της πόλης και να αναγνωρίσουν τον ρόλο της δημόσιας γλυπτικής στην ταυτότητα της.

*Να γνωρίσουν τη σχέση δημόσιου χώρου και γλυπτών διαχρονικά.

*Να οικειοποιηθούν τον δημόσιο χώρο δημιουργικά, να κατανοήσουν την έννοιά του και να ενδιαφερθούν για την προστασία του.

*Να καλλιεργήσουν κριτήρια αισθητικής και ιδεολογικής αποτίμησης των έργων που κοσμούν τον δημόσιο χώρο.

*Να ερευνήσουν την ιστορία της συνοικίας μας.

 

*Να αποκτήσουν συναισθηματικό δεσμό με τη γειτονιά και την πόλη (αίσθηση του ανήκειν) και να νιώσουν πολίτες της πόλης, ανεξάρτητα από την καταγωγή , τη θρησκεία και τη μητρική τους γλώσσα.

*Να διακρίνουν την αισθητικά και ηθικά αποδεκτή παρέμβαση των πολιτών στον δημόσιο χώρο από τη μη αποδεκτή (π.χ. τα αυθαίρετα γκράφιτι από εκείνα που αναβαθμίζουν ένα κτίριο ή μια γειτονιά, προϊόντα σχεδιασμού και καλλιτεχνικής έκφρασης).

*Να μάθουν για τη διαδικασία καθαρισμού και συντήρησης ενός γλυπτού, να εκτιμήσουν την αξία του (καλλιτεχνική και οικονομική) και να συνειδητοποιήσουν ότι στην περίπτωση του δημόσιου έργου τέχνης το κόστος καταστροφής του βαρύνει τους πολίτες.

*Να αποκτήσουν τις δεξιότητες του ενεργού πολίτη που ανθίσταται στην υποβάθμιση της πόλης και των μνημείων της σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και που διεκδικεί και αναλαμβάνει δράση.

*Να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις για την αναβάθμιση της γειτονιάς μας, με το βλέμμα στην συνοικία και την πόλη.

*Να εκφραστούν δημιουργώντας γλυπτά με απλά υλικά, εικονογραφημένες ιστορίες, αφηγήσεις, κλπ. 

*Να συνδέσουν την έννοια πόλη με τον πολιτισμό αντιλαμβανόμενοι/ες, όχι μόνο την ετυμολογική συγγένεια των δυο λέξεων, αλλά και την ουσιαστική-Η ΠΟΛΗ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΤΟ ΒΑΘΜΟ ΠΟΥ ΚΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΣΥΝΕΙΣΦΕΡΕΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.

 Οι παραπάνω στόχοι επιτεύχθηκαν

 *Με βιωματική προσέγγιση, διεπιστημονική θεώρηση, έρευνα, διάλογο, επεξεργασία διαφορετικών απόψεων και συμμετοχικές αποφάσεις.

*Με στοχευμένες επισκέψεις των μαθητών κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.

*Με συνεργασίες με φορείς και πρόσωπα .

*Δημιουργική ανάγνωση βιβλίων και δημιουργική γραφή.

Πεδία σύνδεσης με τα προγράμματα σπουδών(Αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων):

Γλώσσα, Ιστορία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή, Πληροφορική,Θρησκευτικά

Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων

Παρουσίαση στη σχολική κοινότητα, παρουσίαση και έκθεση στην Τεχνόπολη, παρουσίαση μέρους της δουλειάς των παιδιών σε σχολεία του εξωτερικού-συνεργάτες μας στο eTwinning πρόγραμμα που υλοποιήσαμε παράλληλα .

Στάδια δραστηριοτήτων του προγράμματος  

*Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για τα αγάλματα και τα βιώματα των μαθητών σχετικά με αυτά.

*Γνωριμία με τη γειτονιά (δρόμοι και ονόματά τους, πάρκα, πλατείες, καταστήματα…)με αφορμή το άγαλμα της Ηρώς Κωνσταντοπούλου, άλλα αγάλματα της περιοχής και την ιστορία τους. Συλλογή πληροφοριών από ανθρώπους της γειτονιάς (συνεντεύξεις) και πηγές.

*Δημιουργικές δραστηριότητες σχετικά με τα γλυπτά όπως φωτογράφηση, δημιουργία ιστοριών μυθοπλασίας, γραφή ποιημάτων, ζωγραφική, γλυπτική, θέατρο κλπ

*Συζήτηση για όλες τις δυνατές φθορές και την αποκατάστασή τους. Επίσκεψη στο σχολείο συντηρητή έργων τέχνης.

*Επιλογή γλυπτού από το κέντρο της πόλης- Μνημείο Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης ,συλλογή πληροφοριών από πηγές για την Εθνική Αντίσταση

*Επισκέψεις σε μουσεία με γλυπτά. Σύγκριση με τα γλυπτά της πόλης μας και ανάδειξη των ζητημάτων βανδαλισμού και αισθητικής υποβάθμισης π.χ. συνθήματα, ρύπανση…

*Συζήτηση κατασκευής ορειχάλκινων και μαρμάρινων γλυπτών με τον συντηρητή.

*Κριτική προσέγγιση των ενεργειών των θεσμών σχετικά με την τοποθέτηση, μετακίνηση, συντήρηση των γλυπτών.

*Δημιουργική ανάγνωση βιβλίων, λογοτεχνικών κειμένων, ποιημάτων…

* Ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας μέσα από θεατρικό έργο, υιοθεσία των παρτεριών του σχολείου, παρέμβαση με έγγραφο στον δήμο για αποκατάσταση από τα γκράφιτι της μαρμάρινης βρύσης του σχολείου μας.

► Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την παρουσίαση του προγράμματος με όλο το οπτικό υλικό πατήστε ΕΔΩ.