eTwinning-Περιβαλ/κή Αγωγή A'Δ/νσης: Αναφορά Δραστηριοτήτων Ε' τάξης για το σχ. έτος 2011-2012

Στις 28 Σεπτεμβρίου 2012 απονεμήθηκε σε εκπαιδευτικό/σχολείο και μαθητές η Εθνική Ετικέττα Ποιότητας eTwinning!!! για το έργο με τίτλο 'Volunteerism and Human Rights' 

  Στα πλαίσια του Προγράμματος Ηλεκτρονικής Αδελφοποίησης eTwinning και Περιβαλλοντικής Αγωγής της Α' Δ/νσης Α'/βάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄τάξης συνεργαστήκανε το σχολικό έτος 2011-12 με παιδιά από το σχολείο του Ζάμοντζ στην ανατολική Πολωνία. Με την ευκαιρία της ανακήρυξης του 2011 ως Ευρωπαικού Έτους για τον Εθελοντισμό, το σχέδιο εργασίας  πήρε τον τίτλο ?Volunteerism and Human Rights?  και είχε ως θέμα τον εθελοντισμό και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Οι στόχοι του project ήταν δύο: ένας υλικός και μετρήσιμος, να φτιάξουνε Έλληνες και Πολωνοί μαθητές ένα ηλεκτρονικό περιοδικό με θέμα τον εθελοντισμό και τα ανθρώπινα δικαιώματα και ένας ηθικός, να «ξυπνήσουνε» αξίες στις ψυχές των παιδιών όπως ο αλτρουισμός κι ο εθελοντισμός ώστε και οι ίδιοι, αν και μικροί σε ηλικία, να μάθουνε να επιδεικνύουν αλληλεγγύη και να συνεισφέρουν στο κοινωνικό σύνολο ιδιαίτερα σε δύσκολους καιρούς όπως οι σημερινοί.

ΜΚΟ & Ανθρώπινα Δικαιώματα

Αρχικά, στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτκής Αγωγής τα παιδιά της Ε' τάξης διαβάσανε για τον εθελοντισμό και μάθανε για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα δικαιώματα της ζωής, της εκπαίδευσης και της ελευθερίας της έκφρασης. Στη συνέχεια, παρακολουθήσανε βίντεο, επισκεφθήκανε ιστοσελίδες, είδανε εικόνες και κάνανε έρευνα για τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και όλο τον κόσμο και βασίζονται σε εθελοντές για να προστατεύσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα  και για να προσφέρουν υπηρεσίες και αγαθά σε όσους τα έχουν ανάγκη. Με αυτή τη διαδικασία γνωρίσανε : 1. τη Unicef, την οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών για τα παιδιά, 2. την Amnesty International (Διεθνής Αμνηστεία) που προασπίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα σε ολόκληρο τον κόσμο και υπογράψανε για την κατάργηση της θανατικής ποινής σε χώρες που ισχύει ακόμη, 3. την Action Aid που στόχο έχει την κατάργηση της φτώχειας και της κοινωνικής ανισότητας. Για να μάθουνε περισσότερα για αυτή την οργάνωση επισκεφθήκανε το διαδραστικό χώρο Ένας Κόσμος Ανω-Κάτω? όπου «μεταφερθήκανε» με το αεροπλάνο της Action Aid σε ένα χωριό της Κένυας στην Αφρική και είδανε από κοντά πώς ζουν τα παιδιά εκεί. 4.Γνωρίσανε επίσης την YWCA (δηλαδή τη XEN Hellas) που εργάζεται για τα δικαιώματα γυναικών και κοριτσιών. Εθελόντριες της XEN Hellas επισκέφθηκαν την Ε' τάξη και τους ενημέρωσαν για τη δράση της οργάνωσης. Τα παιδιά ανταπέδωσαν την επίσκεψη συμμετέχοντας στη Χριστουγεννιάτικη "Χαρά της Ανάγνωσης" που οργάνωσε η ΧΕΝ Ηλιούπολης, όπου οι εθελόντριες τα κέρασαν και τα ψυχαγώγησαν με παιχνίδια και βιβλία. Αποτέλεσμα της γνωριμίας με τις ΜΚΟ ήταν  η συγγραφή άρθρων στα αγγλικά με θέμα τις ΜΚΟ για το ηλεκτρονικό περιοδικό της συνεργασίας.   

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

Δύο δραστηριότητες που άρεσαν ιδιαίτερα στα παιδιά ήταν το chatting και το videoconferencing με τους Πολωνούς συνεργάτες. Chatting μέσω της πλατφόρμας του eTwinning πραγματοποιήθηκε δύο φορές με στόχο μαθητές και εκπαιδευτικοί να γνωριστούμε καλύτερα με τους καινούργιους μας συνεργάτες, να μιλήσουμε για το project και για να ανταλλάξουμε ευχές Χριστούγεννα και Πάσχα. Για το videoconferencing, την τηλεδιάσκεψη έκανε τη σχετική προετοιμασία ο καθηγ. Πληροφορικής του σχολείου, κ. Β. Χριστόπουλος και μπορέσαμε μέσα στην αίθουσα των αγγλικών να δούμε και να ακούσουμε τις εκπαιδευτικούς και τα παιδιά από την Πολωνία! Με τους φορητούς υπολογιστές που μας παρέχει το σχολείο τα παιδιά της Ε' τάξης είχαν, επίσης, τη δυνατότητα να επισκέπτονται το TwinSpace δηλαδή το χώρο εκείνο στο διαδίκτυο που μοιραζόμαστε με τους συνεργάτες μας. Εκεί , σχεδιάζε ο καθένας το ηλεκτρονικό του προφίλ και πληκτρολογούσε σχόλια στο wall των συμμαθητών ή των συνεργατών. Το TwinSpace υπήρξε η ασφαλής ιστοσελίδα σχολικής δικτύωσης για τους εμπλεκόμενους μαθητές.

ΔΡΑΣΕΙΣ       

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄τάξης συμμετείχαν σε μια σειρά εθελοντικές δράσεις που οργανώθηκαν σε επίπεδο σχολείου, δήμου και ... παγκόσμιο! Πιο συγκεκριμένα,   (1) πριν από τα Χριστούγεννα φτιάξανε στην τάξη μικρά δωράκια με καραμελίτσες, ζαχαρωτά και χαρτί περιτυλίγματος, ντυθήκανε αγιοβασιλάκια και ξωτικά και στα διαλείμματα πουλήσανε τα δωράκια για καλό σκοπό. Με αυτό τον τρόπο συμμετείχανε στο Χριστουγεννιάτικο Παζάρι του σχολείου όπου κάθε παιδί πρόσφερε ένα παιχνίδι, ένα βιβλίο ή σπιτικές λιχουδιές. Τα χρήματα που μάζεψε το σχολείο δόθηκαν για την αγορά εξοπλισμού για το ? Ίδρυμα Βρεφών ΜΗΤΕΡΑ»

(2) Στις 15 Ιανουαρίου 2012 τα παιδιά ανταποκριθήκανε στο κάλεσμα του Δήμου Ηλιούπολης και του Συλλόγου Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού, ανεβήκανε με λεωφορείο του Δήμου στον Υμηττό, φυτέψανε δεντράκια και καθαρίσανε ένα μέρος της περιπατητικής διαδρομής. (Πατήστε εδώ για φωτο και εδώ για να παρακολουθήσετε σχετικό βίντεο) Συγχαρητήρια έδωσε στα παιδιά για τη συμμετοχή τους η Γραμματεία Εθελοντισμού του Δήμου Ηλιούπολης.

(3) Στις 31 Μαρτίου 2012 οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' ενώσανε τη φωνή τους με εκατομύρια ανθρώπους σε περισσοτερες από 7000 πόλεις σε 152 χώρες σε ολόκληρο  τον κόσμο και συμμετείχανε στην παγκόσμια δράση   «Η 'Ωρα της Γης» τραγουδώντας, παίζοντας θέατρο και παιχνίδια στο σκοτάδι. Η συμμετοχή του σχολείου "ανέβηκε" στη σελίδα της δράσης Earth Hour στο Facebook και στην ιστοσελίδα του Δήμου Ηλιούπολης

(4) Από τις 22 έως τις 28 Απριλίου 2012 οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' συμμετείχανε στην Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση με τη συνεργασία της ActionAid Hellas και με στόχο να μπορούν περισσότερα παιδιά να απολαμβάνουν το δικαίωμα της εκπαίδευσης. Ομάδες μαθητών επισκέφθηκαν το 17ο Νηπιαγωγείο Ηλιούπολης καθώς και τμήματα της Α?, της Β? και της Δ? τάξης του σχολείου και, «με τη βοήθεια» του Φαέθοντα, της μασκότ του σχολείου, παρουσιάσανε τη φετινή εκστρατεία της ActionAid «Δικαιώματα από την Πρώτη Μέρα», πήρανε συνέντευξη από τους μικρούς μαθητές για τη ζωή στο νηπιαγωγείο και από τις δασκάλες τους και ετοίμασαν σύντομα άρθρα στα αγγλικά για το ηλεκτρονικό περιοδικό. Επιπλέον, συμμετείχαν στο βίντεο της ActionAid Hellas όπου εξέφρασαν τις απόψεις τους (αγγλικά & ελληνικά) και παρουσίασαν ευχάριστες αναμνήσεις-δραστηριότητες από το νηπιαγωγείο με παντομίμα και περιγραφή στα αγγλικά. Τέλος, συνδυάσανε όλες τις ζωγραφιές με θέμα τη ζωή στο νηπιαγωγείο, φτιάξανε μια τεράστια αφίσα και την ?ανεβάσανε? στη δραστηριότητα The Big Picture της Παγκόσμιας Εκστρατείας για την Εκπαίδευση 2012. Διαβάστε σχετικό άρθρο της ιστοσελίδας του σχολείου, τα άρθρα:(α) 'Σχολεία εν δράσει', (β)'Αναμνήσεις από τη φετινή εβδομάδα δράσης' της ActionAid Hellas και δείτε το βίντεο της ActionAid Hellas. H συμμετοχή του 10ου Ηλιούπολης στη συγκεκριμένη δράση "ανέβηκε" στην ιστοσελίδα του Δήμου Ηλιούπολης, στο IlioupolisOnline, στη σελίδα της ActionAid  στο Facebook.

ΠΡΟΙΟΝΤΑ του έργου: Όλα τα έργα των παιδιών, αφίσες, κολάζ και ζωγραφιές, που δημιουργήθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος αναρτήθηκαν στον πίνακα ανακοινώσεων του eTwinning ενώ όλα τα ηλεκτρονικά αρχεία (φωτογραφίες, κείμενα, ζωγραφιές, αρχεία powerpoint) που φτιάξανε με τα laptops του σχολείου τα ?ανεβάσαμε? στο TwinSpace, την ιστοσελίδα που μοιραζόμαστε με τους Πολωνούς συνεργάτες μας και στο ?Volunteerism and Human Rights?, το ηλεκτρονικό περιοδικό της συνεργασίας. Στα ηλεκτρονικά προιόντα του έργου, όλα στα αγγλικά  συμπεριλαμβάνονται: 1. αφίσα για την εθελοντική αιμοδοσία που τα παιδιά σχεδίασαν με τη βοήθεια του Εικαστικού του σχολείου, κ. Α. Κιουρτσόγλου, 2. σύντομες ταινίες κινουμένων σχεδίων όπου κατά ζευγάρια παρουσιάζανε στους συνεργάτες μας το προσωπικό τους προφίλ (ηλικία, προτιμήσεις, χόμπι), 3. συνεντεύξεις από εθελοντές, άρθρα για διάσημους έλληνες και ξένους εθελοντές, άρθρα για τις εθελοντικές μας  δράσεις και τις δραστηριότητες στην τάξη. Για τις ανάγκες του ηλεκτρονικού περιοδικού οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' γίνανε δημοσιογράφοι και αρθρογράφοι, έγραψαν και διόρθωσαν άρθρα στα laptops του σχολείου και, τέλος, τα συγκέντρωσαν σε ομάδες για να αναρτηθούν στο περιοδικό.   

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ στην τάξη

Μια δραστηριότητα στην τάξη που άρεσε ιδιαίτερα στα  παιδιά ήταν η επιλογή και η εκμάθηση τραγουδιού με θέμα την προσφορά και την αλληλεγγύη. Συγκεκριμένα, επιλέξανε το ?Stand by me? του Ben King και το ?Heal the world? του Michael Jackson, μάθανε τους στίχους στα αγγλικά και το ρεφραίν στη νοηματική με τη βοήθεια του κ. Γ. Άνθη του Μουσικού του σχολείου και τα τραγούδησαν στην εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Εντάσσοντας στο πρόγραμμα eTwinning το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας της Πρώτης Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα παιδιά διαβάσανε βιβλία και ιστορίες στα ελληνικά με θέμα τον εθελοντισμό, τον αλτρουισμό, την προσφορά στο συνάνθρωπο και γράψανε βιβλιοκριτικές στα αγγλικά για τη στήλη ?Book reviews? του ηλεκτρονικού μας περιοδικού. Επιπλέον, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου η συγγραφέας Ελένη Πριοβόλου επισκέφθηκε την Ε' τάξη, τους περιέγραψε σκηνές και περιστατικά από την παιδική της ηλικία, τους έδωσε ιδέες για εθελοντικές δράσεις και διάβασε αποσπάσματα από το βιβλίο της ?Τσόκο Μπλοκ?, όπου ένα από τα κεντρικά πρόσωπα είναι εθελόντρια νοσοκόμα. Στα πλαίσια του μαθήματος των αγγλικών και του Προγράμματος Φιλαναγνωσίας οι μαθητές διαβάσανε στα αγγλικά τον «Ευτυχισμένο Πρίγκηπα», την τρυφερή κλασική ιστορία του Οσκαρ Γουάιλντ, έργο του 1888, για την σχέση ανάμεσα σε ένα υπέροχο άγαλμα και ένα μικρό χελιδόνι. Αφού την παρακολουθήσανε και σε κινούμενα σχέδια στα αγγλικά, τη συγκρίνανε με την ταινία Pay it Forward (παραγωγής 2000) και βρήκανε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στον Happy Prince  και στον Τrevor, τον μικρό πρωταγωνιστή της ταινίας που ξεκινησε μια «πυραμίδα» καλών πράξεων στην προσπάθεια του να αριστεύσει σε σχολική εργασία με θέμα «Πώς μπορούμε να κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο». Τέλος, για να νιώσουνε αλληλέγγυοι, για να μάθουνε να συνεργάζονται και να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλο οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄τάξης παίξανε θεατρικό παιχνίδι, έκαναν ασκήσεις εμπιστοσύνης και body words δηλαδή "έγραψαν" λέξεις (π.χ.  volunteerism εθελοντισμός και love:αγάπη) χρησιμοποιώντας τα σώματά τους για γράμματα. Τα drama games  τους βοηθήσανε, επίσης, να προετοιμαστούνε για τη δραματοποίηση του 'Happy Prince' . Ένας από τους κοινούς στόχους που είχαμε με το σχολείo που συνεργαστήκαμε ήταν να ανεβάσουμε μια παράσταση στα αγγλικά  βασισμένη στον «Ευτυχισμένο Πρίγκηπα» και με κεντρική ιδέα την έννοια της προσφοράς. Η παράσταση και το σχέδιο εργασίας παρουσιάστηκαν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου καθώς επίσης στους γονείς και τους κηδεμόνες των παιδιών της Ε' τάξης σε δύο εκδηλώσεις στο χώρο του σχολείου στις 12 Ιουνίου 2012. Για να διαβάσετε σχετικό άρθρο της ιστοσελίδας του σχολείου και να παρακολουθήσετε το βίντεο της εκδήλωσης πατήστε εδώ. Παρακολουθήστε, επίσης, την τελική πρόβα της παράστασης ' The Happy Prince' (video 1, video 2, video 3, video 4)

Συγχαρητήρια στα παιδιά για την προσπάθειά τους όλη τη σχολική χρονιά!

Με την ολοκλήρωση του σχεδίου εργασίας ?Εθελοντισμός και Ανθρώπινα Δικαιώματα» θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε

*την κ. Ειρήνη Πατεράκη και την Ελληνική Κοινότητα eTwinning για τον Εθελοντισμό για την έμπνευση και το υλικό που μας παρείχε,

* την ActionAid Hellas για το υλικό και την οργάνωση της συμμετοχής μας στο βίντεο για την Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση,

* την ΧΕΝ Ελλάς για την επίσκεψη εθελοντών και στελεχών και τη συμμετοχή μαθητών μας στη Χριστουγεννιάτικη Χαρά της Ανάγνωσης,  

*το Δήμο Ηλιούπολης και ιδιαίτερα την Γραμματεία Εθελοντισμού,  

* το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου για την επίσκεψη της συγγραφέως κ. Πριοβόλου,

* το Σύλλλογο «Αλληλεγγύη» και τις κκ Ζ. Οικονόμου & Αμ. Δρέμου για την παραχώρηση κοστουμιών της παράστασης του «Ευτυχισμένου Πρίγκηπα»


Η Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός

Ναταλία Τζίτζη

ΠΕ6 Αγγλικών